glowing effect
Vissza a blog oldalra

Szoboszlai Dominik duplázott!

Egyszerre robbant fel a magyar és a nemzetközi sportélet július 2-án, amikor a Liverpool hivatalosan is bejelentette Szoboszlai Dominik leigazolását. Persze a mindent tudó Twitter-mogulok és az átigazolási guru, Fabrizio Romano világában már egyáltalán nem ért minket meglepetésként a hír, azonban, ami utána következett az egészen megdöbbentő. A Liverpool a bejelentés után 2 nappal már 18 Instagram-posztot szentelt a magyar játékosnak, aki az óriási felhajtás közepette szép „lassan” meg is duplázta követőinek számát. Összehasonlításképpen még a szintén idén nyáron érkező, újdonsült világbajnok, Alexis Mac Allister sajtóztatása is megállt 15 bejegyzésnél. 

Szoboszlai egyébként 5 évre kötelezte el magát a 6-szoros BL-győztes, 19-szeres angol bajnok sztárcsapat mellett, közel 70 millió eurós átigazolási díj ellenében, amely nemcsak, hogy magyar rekord, de még a Liverpool toplistáján is elég a dobogó legalsó fokára. És ha még mindig nem lenne elég a hype, Dominik a liverpooli klublegenda, Steven Gerrard 8-as mezében játszik majd az Anfielden. -

 

Cikkünkben az átigazolás és az óriási, nemzetközi sajtóvisszhang Dominik social felületeire gyakorolt hatását vizsgáltuk meg saját fejlesztésű, az influencermarketing adatalapú elemzésére szolgáló eszközünk, a DOTCrush segítségével. Az elemzés kitér az átigazolás előtti és utáni állapotra is, górcső alá vettük a követőszám növekedés mértékét, illetve a demográfiai összetétel változását is. 

 

De hogyan tudtuk mindezt láthatóvá tenni és elemezni? 

A Dot Creative-nál lassan egy éve fáradozunk azon koncentráltan, hogy a mára megkerülhetetlen és az itthon töretlenül felfelé ívelő influencermarketingben is a lehető legjobbak, illetve maximálisan naprakészek legyünk. Az egyre gyarapodó, influencer együttműködésre irányuló megkeresések, a növekvő ügyféligények és a házon belül egyébként meglévő szaktudás és ambíció egyszerre indukálták DOTCrush elnevezésű szoftverünk lefejlesztését, amellyel a véleményvezérek intuíció, valamint személyes preferencia, szimpátia alapján történő kiválasztását pontos adatokkal tudjuk alátámasztani, hitelesíteni, vagy adott esetben relevánsabb ellenjavaslatokkal kiegészíteni.

 

„A szoftver rendkívül részletes iparági, régióra, vagy konkrét témára vonatkozó elemzésekre is alkalmas. Áthidalhatjuk vele az együttműködések már nulladik körénél is sokszor nehézkes, - például demográfiai – adatok bekérését, de olyan különleges mérőszámokat is láthatunk benne, mint a követői hitelesség, vagy a korábban manuális számolgatást igénylő, piaci benchmarkokhoz viszonyított, értékmérő engagement rate.”

- Kassitzky Attila a DOT Creative ügyvezető igazgatója.


Ennek tudatában nézzük meg, hogyan alakultak újdonsült nemzetközi csillagunk mutatószámai.

 

Az átigazolás előtt

Szoboszlai Dominik Instagram követőtábora átigazolása előtt 512 653 főt számlált. 


Az átlagos kommentek száma egy poszt alatt 311, a like-ok száma pedig átlagosan 68 082, 13,28%-os engagement rate mellett. (Ez a szám már ekkor nagyszerűnek számított a benchmarknak tekinthető 5%, illetve a kiemelkedőnek számító 10% viszonylatában)

 

Szoftverünk arra is képes, hogy megvizsgáljuk Dominik követőinek hány százaléka valós, hitelesíthető személy. (Follower Credibility) Ez érték az átigazolás előtt 81,92% volt.


De mit is jelent ez? Minden olyan követőt, aki ténylegesen aktív az Instagramon, azaz vannak követői, követ oldalakat, vannak kitöltött adatai, kedvel bejegyzéseket, van profilképe, sőt akár összekapcsolt Facebook-oldala is. Tehát nem bot-ként, hanem természetes személyként viselkedik.


A fiatal focistát egyébként többnyire (81,69%-ban) 18-24 év közötti férfiak követték, akiknek többsége (46,32%) természetesen magyar állampolgár. A második helyen, némiképp meglepő módon az olasz követők álltak 5,78%-kal, őket követték a németek, majd az osztrákok. (Nyilván Dominik salzburgi és lipcsei múltja miatt.) 

 

A demográfiai adatok mellett, megvizsgáltuk Szoboszlai fizetett együttműködéseit is és azt tapasztaltuk, hogy az átigazolási időszak előtt csak egy szponzorált tartalom szerepel az Instagram oldalán. (Nike)

altText
captionText

A hivatalos bejelentés után

Szoboszlai Dominik Instagram követőtábora a liverpooli igazolása után mindössze két hét alatt megduplázódott, így jelenleg 1 200 000 követője van. Az elemzésből jól látszódik az is, hogy a követőszámugrás már a pletyka, majd a tárgyalási szakaszban elkezdődött. (+8% júniusban)

altText
captionText

Az átlagos kommentek száma egy poszt alatt 2015-re emelkedett, míg a like-ok tekintetében a korábbi 68 082-es átlagból 303 658 lett.

Nemcsak követőtábora, ezzel egyeneset arányosan Dominik engagement rate-je is szinte megduplázódott, így most 32,15%-os. 

Érdemes kiemelne azt az elképesztő adatot is, hogy még az óriási, követőszámbeli növekedés ellenére sem csorbult Dominik követői hitelessége, (82,11%) az új követőket mind validálja a DotCrush.

altText
captionText

A követői demográfiában nem állt be jelentős változás, Dominik követőinek nagy részét továbbra is a „magyar szurkolók” adják, immáron 46,41%-kal. A második helyen maradtak az olaszok (6,16%), a harmadikon pedig a németek. (4,41%) Megjelentek viszont az angolok, akik 3,2%-kal támogatják a hazájukba szerződő magyar klasszist. Ez a szám valószínűleg a Premier League szezon kezdetétől meredek emelkedésbe kezd majd.

altText
captionText

Ami igazán meglepő, hogy Dominik fizetett együttműködéseit nem befolyásolta a sztárcsapatba igazolás, a márkák még nem csaptak le rá.


Kik azok a híres, közismert személyek, akik követik Szoboszlai Dominikot?


Nos nem meglepő módon, volt csapattársa Erling Braut Haaland is megtalálható a követői között, ahogyan már Neymar, Vinicius Jr., Jude Bellingham, Nkunku és Karim Adeyemi is. Természetesen lassan a liverpooli csapattársak is beállnak a sorba.


De mi lehet a végállomás Szoboszlai Dominik számára? Mekkora lehet a mozgástér a sokszor a marketingérték mutatójának tartott követőszámok tekintetében? Egy biztos: az Instagramot a mai napig a két korszakalkotó focizseni Cristiano Ronaldo (599 millió) és Leo Messi (482 millió) uralják, tehát nem mondhatjuk, hogy nem lehetne a mostani számokat akár megsokszorozni pár sikeres liverpooli szezonnal. Mi szurkolunk!

 

Szerzők: Juhász Luca és Dobos Gábor

dot-ball
Do iT better